ДО БАТЬКІВСЬКИХ ЗБОРІВ:
Батьківські збори «Першокласник»
Всі ми єдині у своїх бажаннях – бажаємо бачити своїх дітей здоровими, веселими, щасливими, завжди усміхненими, розумними, щоб гарно вчилися.
А чи готові наші першокласники до тих змін, які відбувається в їхньому житті зі вступом до школи, включаючись у щоденний вир „надзвичайно важливих і необхідних справ”. А чи вистачить нашим дітям сил і здоров’я справитись із обов’язками, які виникають у них під час навчання, та виправдати сподівання батьків.
В організмі дітей 6–річного віку відбуваються зміни у фізичному розвитку, поліпшується пам’ять, підвищується інтелект. Навчання в школі дисциплінує дітей, стимулює їхню самостійність і вольові якості, розширює коло інтересів. Діти починають жити інтересами колективу.
Разом з тим діти менше перебувають на повітрі, порушується режим харчування першокласників.
Першокласники надзвичайно рухливі. Їхня рухова активність залежить від стану м’язової системи. Адже розвиток м’язів відбувається нерівномірно. Спочатку м’язи плеча, передпліччя, пізніше – м’язи кисті рук. Тому в цей час досить доречними є плетення, ліплення. Діти починають вчитися писати, однак слід пам’ятати, що тривалість письмових вправ не повинна перевищувати 6–10 хв., щоб уникнути перевтому м’язів.
У 6–річних дітей слабо розвинені невеликі м’язи спини. Тому статичне навантаження, пов’язане з необхідністю тривалий час сидіти за партою під час уроків, для них важке, інколи приводить до нервових розладів, зниження розумової, м’язової працездатності. З метою забезпечення нормального розвитку дитячого організму на уроках проводяться фізхвилинки, на перервах організовуються рухливі ігри, помірні фізичні вправи. Дуже добре в позаурочний час займатися дітям такими видами спорту як гімнастика, акробатика, відвідувати танцювальні гуртки. На день їм необхідно ходити, бігати, стрибати, танцювати 4–6 годин.
Надзвичайно важливим є формування і дозрівання кісткової системи. Особливої уваги батьків потребує знання особливостей розвитку й функціонування хребта у дітей, що уможливлює запобігання порушень постави. Неабиякого значення набуває правильна постава дитини за своїм робочим столом, розмір робочого стола, парти.
Батькам школярів–першокласників слід звернути увагу на прорізування і зміну зубів, функціонування системи дихання, серцево–судинної системи. Вміти самим визначати частоту пульсу, як важливий показник стану серцево–судинної системи. У дитини 6 років частота пульсу дорівнює 90–95 ударів за 1 хв., артеріальний тиск сягає 90/60 мм. рт. ст.
Активно формується система травлення, а нормальне функціонування шлунково–кишкового тракту у дитини виявляється у доброму апетиті. Продовжує розвиватися мозок. Найбільш важливі відділи головного мозку, що відповідають за логічне мислення і пам’ять програмування, ще продовжують формуватися. Тому молодші школярі–першокласники, легко відволікаються, не здатні до тривалого зосередження, вони швидко втомлюються, легко збуджуються, не можуть всидіти на одному місці. Їм складно виконувати однотипні завдання.
Їх працездатність швидко падає через 25–30 хв.
Початок навчання у школі супроводжується появою у дітей соціально значущих обов’язків. На зміну ігровій діяльності, приходить навчальна діяльність. Вона визначає важливі зміни у розвитку психіки дітей на даному віковому етапі. Зміна провідної (ігрової) діяльності зумовлює появу нових психологічних, соціальних і духовних потреб дитини:
– потреба в отриманні нових знань;
– потреба в пізнанні та оволодінні новими вміннями;
– потреба і значення спілкування з ровесниками.
У першокласників розвивається інтерес до книжок, різноманітних енциклопедій, пригодницьких, фантастичних оповідань. Тому батькам необхідно правильно використовувати та підтримувати цей інтерес спільним читанням книжок, обговоренням прочитаного, розігрування в ролях.
Особливу роль у житті молодшого школяра відіграє вчитель, який виступає центром життя першокласника.
Інтенсивно розвивається оцінка виконаних навчальних досягнень, самооцінка.
В цей період батькам дуже важливо зайняти позицію щодо успіхів і невдач дітей. Якщо дитина невпевнена у своїх силах і можливостях, якщо вона складно переживає свої невдачі у навчанні, важливо підбадьорити її, запевнити, що за достатньої наполегливості вона подолає труднощі і все негаразди. І як тільки з’являться хоча б невеличкі зміни, їх обов’язково треба відмітити. Якщо ж дитина самовпевнена та надто вихваляється своїми досягненнями, необхідно позитивно оцінити її успіхи, відмітити й ті недоліки, які в неї є і які потребують виправлення.
Пам’ятайте, у житті 6–річки першокласника роль сім’ї і вчителя – величезна, бо вони суттєво впливають на формування Я–особистості. Допоможемо дітям зростати повноцінною, щасливою, гармонійною особистістю. Виховуймо в них повагу до себе й інших людей, віру в свої можливості і здібності, прагнення бути здоровою, а головне – бажання жити і радіти життю.
Розвиток дрібної моторики пальців рук
Дослідженнями вчених встановлено, що рівень розвитку мовлення дітей знаходиться в прямій залежності від ступеня сформованості, тонких рухів пальців рук. Зазвичай, якщо рухи пальців розвинені у відповідності з віком, то і мовленнєвий розвиток дитини в межах вікової норми.
Тому тренування рухів пальців рук є важливим фактором, який стимулює мовленнєвий розвиток дитини, сприяє покращенню артикуляційної моторики, підготовці кисті руки до письма і, що не менш важливо, могутнім засобом, який підвищує працездатність кори головного мозку.
Види роботи, що сприяють розвитку дрібних м’язів пальців і кистей рук:
1) ігри з пальчиками, які супроводжуються віршиками і потішками;
2) спеціальні вправи без мовленнєвого супроводу, об’єднані в комплекс гімнастики для розвитку дрібної моторики рук, так звана пальчикова гімнастика;
3) ігри та дії з іграшками і предметами: розкладання зерен, жолудів, паличок і т. д.; нанизування намистин, кілець, гудзиків на нитку; пришивання ґудзиків; ігри з мозаїкою, будівельним матеріалом і т. д.
4) образотворчу діяльність: ліплення з пластиліну та глини, розмальовування малюнків, обведення контурів, штриховку, малювання олівцями і фарбами, різноманітну роботу з ножицями, вироби з природного матеріалу.
Робота з розвитку кистей рук проводиться систематично по 3-5 хвилин щоденно в дитсадку (школі) і вдома.
На початку навчального року діти часто відчувають труднощі у виконанні багатьох вправ для рук. Ці вправи опрацьовуються поступово, спочатку виконуються пасивно, з допомогою логопеда (індивідуально), а в міру засвоєння діти переходять до самостійного виконання.
Вправи для розвитку дрібної моторики рук:
Розминати пальцями пластилін, глину.
Катати по черзі кожним пальчиком камінці, намистинки, шарики.
Нанизувати намистинки на тоненьку стрічку, робити намисто.
Стискати та розтискати кулачки.
Робити м’які кулачки, які можна легко розжати і в які дорослий може просунути свої пальці; та міцні, які не розтиснеш.
Двома пальцями руки (вказівним та середнім) “ходити” по столу, спочатку повільно, а потім швидко, наче вони біжать. Вправа проводиться спочатку правою, а потім лівою рукою.
Показувати окремо тільки по одному пальчику.
Барабанити, постукувати всіма пальцями обох рук по столу.
Махати в повітрі тільки пальцями, не рухаючи долонею.
Плескати в долоні тихо і голосно, в різному темпі.
Нанизувати великі ґудзики на нитку.
Зав’язувати вузлики на мотузці.
Застібати ґудзики, гачечки, замочки, закручувати кришки, заводити механічні іграшки.
Закручувати шурупи, гайки.
Ігри з конструктором, мозаїкою, кубиками.
Складання матрьошок.
Малювання у повітрі.
Ігри з піском, водою.
Малювати, розфарбовувати, штрихувати.
Різати ножицями.
Вправи на розвиток мовлення
Батьківські збори 1-й клас
Готовність шестирічок до навчання у школі
Найважливішим чинником психічного розвитку дитини дошкільного віку є формування психологічної готовності до шкільного навчання. По суті, її становлення свідчить про завершення періоду дошкільного дитинства.
У складному комплексі якостей, із яких складається така готовність, можна виділити такі складові: мотиваційну, розумову та емоційно-вольову.
Більшість дітей наприкінці дошкільного віку прагне стати школярами, пов'язуючи це бажання передусім із зовнішніми ознаками зміни свого соціального статусу (портфель, форма, власне робоче місце, нові друзі тощо). Однак справжня мотиваційна готовність зумовлюється пізнавальною спрямованістю дошкільника, яка розвивається на основі властивої дітям допитливості, набуваючи характерних рис перших пізнавальних процесів: прагнення пізнавати нове, що несе в собі школа, бажання опанувати грамоту, читання тощо.
Якщо така пізнавальна активність не сформована, дітей приваблюють різноманітні сторонні мотиви, пов'язані зі сприйманням школи як місця для розваг, що спричинює неспроможність дитини взяти на себе обов'язки учня.
Навчання в сучасній школі потребує також розумової готовності дітей. Вони мають прийти до школи з досить широким колом знань і вмінь, а головне — з розвиненим сприйманням і мисленням (вони повинні здійснювати операції аналізу, синтезу, порівняння, узагальнення, класифікації тощо), які дають змогу систематично спостерігати за предметами та явищами, виокремлювати в них суттєві особливості, міркувати і робити умовисновки).
Крім того, діти мають володіти початковими навчальними вміннями (концентрувати увагу не на результаті, а на процесі навчальних завдань).
Велику роль відіграє емоційно-вольова готовність, зокрема вміння дошкільника довільно керувати своєю поведінкою, пізнавальною активністю, спрямувати її на розв'язання навчальних задач тощо.
Навчання у школі має бути для цього джерелом позитивних емоцій, що допоможе знайти своє місце серед однолітків, підтримає впевненість у собі, у свої силах. Важливо, щоб ці позитивні емоції пов'язувались із самою навчальною діяльністю, її процесом та першими результатами.
Дані досліджень з учителями початкових класів та вихователями дошкільних установ, дають змогу робити висновки про те, що частина дітей у класі не готова до навчальної діяльності.
Особливо часто виявляється недостатня сформованість окремих компонентів психологічної готовності. Отже, батькам доцільно було б долучитися до процесу підготовки дитини до навчання.
Так, у шестирічних дітей ще зберігаються притаманні дошкільному вікові особливості мислення: у них домінує мимовільна пам'ять, унаслідок чого запам'ятовується не те, що потрібно, а те, що цікаво; специфіка уваги уможливлює продуктивне виконання певної роботи не більше як упродовж 15—20 хв; особливості мислення зумовлюють прагнення вивчати все передусім у наочно-образному та наочно-дієвому аспектах.
Пізнавальні мотиви в цьому віці ситуативні та нестійкі, під час навчальних занять вони з'являються і підтримуються лише зусиллям учителів.
Оцінювання навчальної роботи сприймається як оцінювання якостей особистості, а тому негативне ставлення до дитини як із боку батьків, так і з боку вчителів можуть спричинили тривожність, дискомфорт, апатію, а головне — небажання ходити до школи. Вчасна похвала допоможе дитині зняти емоційне напруження та краще пройти процес адаптації до шкільних умов. У деяких шестиліток він може тривати впродовж місяця.
Мета досягається набагато успішніше в разі ігрової мотивації. Формування вольових якостей дуже пов'язане з вихованням мотиву досягнення мети та методів навчально-виховної роботи.
Характер у цьому віці тільки формується. Через недостатню сформованість вольових процесів спостерігається імпульсивність поведінки, вередливість, упертість. У поведінці дітей чітко виявляються особливості їхнього темпераменту, зумовлені властивостями нервової системи, однак більшість молодших школярів чуйні, допитливі та безпосередні у вираженні своїх почуттів і ставленні до оточуючих.
Навчальна діяльність у сучасній школі потребує від учнів високого рівня розумової активності, що виявляється через розвиток когнітивних процесів (сприймання, пам'яті, мислення, мовлення, уваги, уяви).
Нами розроблено вправи, які сприятимуть розвитку пізнавальних процесів дошкільнят. Вони пропонуються батькам для успішної підготовки дитини до школи.
Вправи для розвитку сприймання
З початку входження в навчальний процес сприймання в шестиліток досить розвинуте (їм притаманна висока гострота зору та слуху, вони добре орієнтуються в кольорах тощо). Однак їхнє сприймання ще слабко диференційоване, вони не вміють робити цілеспрямованого аналізу результатів сприймання, вирізняти серед них головне, суттєве, їхньому сприйманню властива виражена емоційність. Включення їх у процес учіння сприяє формуванню у них такого виду діяльності, як спостереження. Під час навчання можна забезпечити зростання швидкості перебігу процесів сприймання, збільшити кількість сприйнятих об'єктів, розширити обсяг їх запам'ятовування тощо. Поряд із зазначеними кількісними змінами у розвитку сприймань шестиліток відбуваються і якісні зміни. Вони є певними утвореннями структури сприймань, виникненнями нових особливостей, які свідчать про зростання їхньої пізнавальної активності. Для того, щоб укріплювалися зв'язки в корі головного мозку й підвищувався рівень сприймань, потрібно розвивати спостережливість, користуючись набором вправ.
Вправи для розвитку точності сприймання
Батькам пропонується упродовж кількох секунд продемонструвати дітям картку чи малюнок, на якому зображено вісім листочків жовтого і зеленого кольору, і поставити наступні запитання перед дитиною:
• Яких листочків більше — жовтих чи зелених?
• Усього листочків більше чи менше п'яти?
Батьки упродовж кількох секунд, демонструють дитині картку чи малюнок, на якому зображено 12 кульок трьох кольорів. Кульки однакові за розміром. Перед дитиною ставиться завдання відповісти на запитання:
• Яких кольорів кульки?
• Яких найбільше?
• Яких найменше?
Вправа для тренування обсягу зорового сприймання.
На аркуші паперу батькам пропонується написати склади слів. Дитина розглядає їх упродовж хвилини. Батьки ставлять перед дитиною завдання: скласти найкоротше слово з поданих складів; скласти якомога більше слів, що означають назви рослин, тварин.
Орієнтовні набори складів: ра-к, ма-к, ле-в, со-м, ду-б, пе-с, кі-т, ми-ша, жа-ба, ко-ро-ва, ро-маш-ка.
Вправи для розвитку уваги
Характерною віковою особливістю в шестирічному віці є нерозвинута увага. У них домінує мимовільна увага, спрямована на нові, яскраві, несподівані та захоплюючі об'єкти. Слабкість гальмівних процесів у цьому віці зумовлює і таку рису уваги дітей, як її нестійкість. Виконуючи певні види вправ, можна досягнути її стійкості.
Вправа для розвитку обсягу і переключення уваги
Батьки пропонують дитині уважно оглянути кімнату і знайти шість предметів: які містять геометричні фігури (коло, квадрат, трикутник, прямокутник); які мають певне забарвлення (червоне, зелене тощо); які виготовлені з матеріалів (дерево, пластмаса, скло, метал).
Вправа для розширення і звуження уваги
Гуляючи, батьки можуть запропонувати дитині уважно роздивитися вітрину магазину (продуктового, канцелярського, промислового). Потім пропонується перелічити побачені у вітрині предмети. Батько говорить слово «вітрина», а дитина відтворює побачену річ і так по черзі. Потім вправа проходить у зворотному порядку: від найменшої деталі перейти до цілого.
Вправи на розвиток пам'яті
Пам'ять шестиліток розвивається передусім у напрямі посилення її довільності, зростання можливостей свідомого управління нею та збільшення обсягу смислової, словесно-логічної пам'яті.
У цьому віці відбувається виражена зміна співвідношення мимовільного і довільного запам'ятовування в бік зростання ролі останнього. Дослідні дані свідчать, що за вмілого керівництва їхньою навчальною діяльністю діти вже можуть виділяти у зрозумілому для них матеріалі опорні думки, пов'язувати їх між собою і завдяки цьому успішно запам'ятовувати. Розвивається при цьому також і здатність довільного відтворення матеріалу. Поліпшити пам'ять шестиліток можна, використовуючи певний набір вправ.
Вправа на розвиток слухової вербальної пам'яті
Батькам пропонується зачитати дитині список із 12 не пов'язаних між собою слів:
Гора, голка, троянда, кішка, годинник, пальто, книга, вікно, пилка, правда, нога, ваза.
Дитина записує або відтворює усно те, що запам'ятала.
Вправу можна модифікувати, запропонувавши дитині 12 слів, які мають різне емоційне забарвлення: канікули, радість, вікно, дерево, парта, війна, крейда, сміх, горе, бійка, сонце, кров.
Батьки визначають кількість відтворених слів та їх емоційне забарвлення, що може бути додатковою інформацією про емоційний стан дитини.
Вправа на розвиток асоціативної пам 'яті
Батьки зачитують дитині 12 слів і просять її уявити собі образ, пов'язаний із кожним словом. Завдання дитини — створити в уяві деякий ланцюжок подій, де кожен наступний образ, пов'язаний зі словом, мав би зв'язок із попереднім. Бажано, щоб утворилось оповідання чи маленька історія.
Набори слів: дерево, верблюд, повітря, квітка, майданчик, краватка, кіно, справедливість, директор, камінь, ключ, терези.
Вправи на розвиток мислення
Саме в цей період здійснюється перехід від наочно-образного, конкретного мислення, притаманного дошкільнятам, до понятійного, науково-теоретичного мислення. Конкретність мислення шестиліток виявляється передусім у тому, що під час розв'язання мислительної задачі вони виходять з означених словами конкретних предметів, їх зображень або уявлень (котики, зайчики, цукерки, а не 1,2, 3).
Їм легше проаналізувати конкретний факт та зробити з нього певні висновки, ніж навести приклад до загального положення. Використовуючи дані вправи, можна розвинути операції аналізу і синтезу, абст рагування й узагальнення у співвідношеннях конкретно-образних і абстрактно-словесних компонентів, виробляти гнучкість мислення.
Вправа на розвиток кмітливості та ерудованості дитини
Батьки дають дитині завдання:
• назвати три слова, що починаються з букв м, г, д;
• назвати чотири тварини на букву с;
• назвати чотири ягоди на букву к;
• назвати п'ять міст на букву р;
• назвати три квітки на г чи на м;
• назвати чотири держави на букву а;
• назвати шість імен на букву в.
Вправа на розвиток творчого мислення
Батьки пропонують дитині три слова, не пов'язані між собою за змістом. Наприклад, озеро, олівець, ведмідь або весна, дерево, вікно. Дітям потрібно скласти якнайбільше речень із цими словами.
На початок шкільного періоду дитина вже володіє певним словниковим запасом і мовною граматикою. Новим у формуванні мовлення є свідоме вживання різних форм слова, оволодіння граматикою письма, збільшення кількості слів і речень у письмових роботах, зростання швидкості письма і його якості. Засвоєнню письма повинно передувати оволодіння читанням, успіхи в якому залежать від батьків, які повинні зацікавлювати дитину дитячими книжками, стимулюючи запам'ятовувати малюнки і літери, які відповідають їм. Користуючись певними вправами, можна розвивати у дитини як мовлення, так і письмо.
Вправа для розвитку логічного мислення
Для проведення цієї вправи потрібен набір листівок. Батьки кладуть перед дитиною декілька листівок зворотним боком. За бажанням дитина бере одну з них і починає свою розповідь у вигляді казки чи гумористичною оповідання, але обов'язково включаючи те, що зображено на листівці. Потім естафета передається іншому членові родини. Той, хто продовжує розповідь, обов'язково має включати зображення на своїй листівці. Ця вправа сприяє розвитку логічного мислення.
Вправа на розвиток мовної активності
Батьки пропонують дитині набір слів: театр, кіно, магазин, мандрівка в іншу країну, що можуть бути використані для складання невеликих оповідань. Отримавши тему, дитина повинна розкрити її таким чином, щоб повністю було розкрито зміст вибраного слова.
Вправи на розвиток уяви
Уява в шестирічному віці надзвичайно бурхлива, яскрава, з характерними рисами некерованості. У процесі учіння вона поступово розвивається, зокрема вдосконалюється відтворююча уява, стаючи дедалі реалістичнішою та керованішою.
Інтенсивно формується творча уява на базі минулого досвіду, з'являються нові образи, від простого довільного комбінування уявлень діти поступово переходять до логічно обґрунтованої побудови нових образів. Завдяки певним вправам можна досягти зростання швидкості утворення образів, фантазій та виховати в дітей вимогливість до витворів власної уяви. Пропонується кілька вправ для розвитку творчої уяви.
Вправа на розвиток випереджального відображення реальності
Дитині зачитується початок речення, наприклад: «Я пішла(ов) до ванної кімнати вмиватися, відкрила(в) кран і тут раптом...» Завдання дитини — скласти якомога більше варіантів її закінчення. Варіанти повинні містити в собі описи незвичайних, іноді фантастичних подій. Ця вправа розвиває здатність швидко і легко породжувати найнесподіваніші образи фантазій і сміливо поєднувати їх із повсякденними подіями.
Особливо важливо, готуючи шестиліток до школи, звернути увагу на рівень розвитку пізнавальних психічних процесів (сприймання, увага, мислення, мовлення, пам'ять, уява), які допоможуть дитині під час формування навчальної діяльності, яка стає провідною і набуває характерних особливостей. Своєрідність навчальної діяльності полягає в тому, що її зміст в основному становлять наукові поняття та зумовлені ними узагальнені способи розв'язання завдань, а її основна мета та головний результат полягає у засвоєнні наукових знань та відповідних їм умінь.
Через це розвиток когнітивної сфери шестиліток потребує інтенсивного удосконалення.
Дані наукових досліджень свідчать, що інтелектуальний розвиток дитини відбувається в роки вікового дозрівання. За результатами зарубіжних досліджень, удосконалення пізнавальних процесів здійснюється більше ніж на 25% до шести років, на 50% — до восьми років, на 75% — до 12 років від загального розвитку, що вказує на велике значення ролі дитинства в інтелектуальному розвитку дитини. Психологи вважають, що на етапі розумового становлення особистості школяра батькам слід акцентувати увагу на розвитку пізнавальних процесів дитини та вдосконалювати їх за допомогою спеціальних вправ.
Увага! Психічний розвиток дитини під загрозою.
Сьогодні ми з вами поговоримо на тему, яка хвилює багатьох - вплив відео-, телепродукції, та комп’ютерних ігор на психіку дитини. Психологів усе частіше непокоять труднощі в навчанні школярів , спричинені надмірним захопленням телевізором чи комп’ютером. Серед них: нерозвинута мова, погано читає, важко переказати прочитане, не може сконцентрувати увагу, не може самостійно виконувати домашнє завдання - дитина пасивна, байдужа та бездіяльна. До цього додайте схильність до агресії, поганий настрій, негативізм. Перші наслідки неконтрольованого перегляду телепередач у вигляді агресивної поведінки серед учнів, що трішки більше року назад ще називалися молодшими школярами, ми маємо уже в нашій школі(приклади).
Давайте прослідуємо, чи є зв’язок між шкільною неуспішністю та підвищеною агресією і усим тим, що пропонується нам з екранів телевізорів.
Уже з 3-5 років діти найбільше люблять переглядати мультики або грати на комп’ютері. Для батьків це дуже зручно: дитина зайнята своєю справою. А що відбувається дитиною, коли вона годинами дивиться телевізор? Дитина, яка нерухомо сидить біля телевізора :
1-не рухається, не відпрацьовує координацію свого тіла.
2-неприродне для неї напруження переходить у стан неприродного збудження. Після перегляду телепередач діти деякий час не можуть займатися чимось конкретним, схильні до агресії, їх настрій буде залежати від змісту передачі.
3- потік зорової і звукової телевізійної інформації формує в дитини підсвідомі настановлення, які впливатимуть на все її подальше життя. Агресивність, негативне ставлення до оточуючого світу, розчарування в житті – безпосередні наслідки отриманих у дитинстві настановлень. У дитини, яка в дошкільному віці дивилась телевізор більше 3х годин на добу, у 90% формується пасивне сприйняття світу (не вміє долати перешкоди), байдужість, бездіяльність.
Психологи радять, щоб дитина до 4х років не дивилась телевізор взагалі. Після 6-ти років «спілкування» з телевізором не повинно бути більше години на тиждень. Після 10-ти років - 2-3 год. на тиждень. Після 16ти обмеження можна знімати – дитина стала дорослою.
Зрозуміло, що телевізор – це хвороба цивілізації. Причина її – відсутність у батьків часу саме на мовне спілкування. В середньому мати, яка працює лише 15-20 хв. на добу розмовляє зі своєю дитиною. Мовне спілкування зводиться до звичайних функціональних виразів: «Так, ні, не зачіпай,не затримуйся і т.д.».
Сьогодні на затримку розвитку мовлення страждає приблизно половина дошкільників. А порушення мовлення впливає на подальший загальний розвиток дитини. У таких дітей через кілька років спостерігаються проблеми з правописом, увагою, мисленням , короткочасною пам’ятю.
Через те, що потік інформації з екрану телевізора перевищує можливості дитини сприйняти його та самостійно опрацювати, мозок працює уривками, асоціативно. Внаслідок цього мозок формується лише як інструмент пасивної розумової діяльності і стає мало придатним для активного творчого мислення. Людина, яка виросла в таких умовах, постійно чекатиме, що в подальшому житті важлива інформація прийде ззовні, і майже не буде здатна на власні ідеї та судження. Більше того, вона навіть немає бажання до творчості.
Дитина, сидячи перед екраном, не має змоги діяти активно – тому після такого сидіння відбувається агресивний та неупорядкований вибух накопиченої, невитраченої активності.
Лікарі-дослідники вважають, що в ідеалі телевізор та комп’ютер повинні займати певне місце в житті людини тільки після 13-15 років.
Щодо комп’ютерних ігр.
На самміті Конгресу США з питань охорони здоров’я 26 липня 2000 року, керівниками авторитетних організацій у галузі психології і захисту дитячого здоров’я, а саме: Американська медична асоціація, Американська академія дитячої і підліткової психіатрії, Американська академія педіатрії, Американська асоціація психологів була підписана спільна заява про шкідливий вплив на психіку людини жорстокості і насилля в комп’ютерних іграх.
У заяві зазначалося:
1. Більше 1000 досліджень свідчать про причинно – наслідковий зв’язок між насильством на екрані і агресивною поведінкою дітей.
2. Внаслідок тривалого спостереження жорстоких сцен, людина стає байдужою до насильства в реальному житті.
3. Діти, які часто зустрічаються з жорстокістю в іграх , імовірно, розглядатимуть насильство як ефективний спосіб вирішення конфліктів, а агресивну поведінку вважатимуть прийнятною.
4. Насильство в іграх веде до сприйняття світу як місця, де панує зло і жорстокість. Крім того, зростає страх стати жертвою насильства, і в результаті стверджується психологія самозахисту й недовіри до навколишнього світу.
Військовий експерт із психології вбивств Дейв Гросман зауважив: « Коли дитина граючись, убиває, вона переживає такі ж відчуття і такий вплив на психіку, як солдат або офіцер у бойових умовах.»Його думка не безпідставна, тому що багато сучасних військових тренажерів по веденню бойових операцій, звільнення заручників – майже такі самі рольові комп’ютерні ігри, в які грають наші діти.
Лист-звернення Максима Ростоцького, Голови телеглядацької асоціації батьків України,
Чому все це відбуваєься в нашій країні і в світі в цілому?
1.Прибуток від телеіндустрії та продажу комп’ютерних ігр = прибутку від торгівлі наркотиками.
2.Це глобалістський проект. Ресурси планети обмежені, а людей надто багато і їх необхідно скоротити не застосовуючи відвертого насильства.Для цього можна використати засоби масової інформації. А наслідки будуть такими: одна група обдуреної молоді зробить злочин, і її членів можна буде посадити до в’язниці. Інша частина населення могла б спокійно жити, маючи сім’ї і виховуючи дітей, але у глобалістському світі народження дітей треба обмежувати, тому у молоді виховують ворожість до дітей, а гомосексуалізм і лесбіянство зводять до норми і звеличують. Адже таким чином статевий інстинкт можна задовільняти без небажаної вагітності. А третя група людей буде з відкритим ротом сидіти перед екраном.Цими керувати найлегше (керівник Центру комунікативних досліджень, кандидат соціологічних наук Наталя Юхимівна Маркова).
Анкета до батьківських зборів « Вплив телебачення на психічний розвиток дитини»
1.Скільки часу проводить ваша дитина за переглядом телепередач протягом дня ?
Відповідь:_______________________________________________
2.Чи обговорюєте ви зміст телепередач, які переглядає дитина?
Відповідь:_______________________________________________
3.Скільки часу , протягом дня, ваша дитина грає в комп’ютерні ігри ?
Відповідь:_______________________________________________
4.Скільки часу , протягом дня, ви проводите в спілкуванні з дитиною(крім перегляду разом телепередач)?
Відповідь:_______________________________________________
5.Які теми ви найчастіше обговорюєте з дитиною ?
Відповідь: _______________________________________________
6.Скільки часу в день ваша дитина проводить за читанням художньої літератури?
Відповідь:________________________________________________
Батьківські збори :профілактика жорстокого поводження.Права та обов'язки дітей
Заняття з елементами тренінгу
Заняття з елементами тренінгу
Мета: ознайомити учасників основною міжнародною та вітчизняною базою щодо захисту прав дитини, з видами відповідальності, яку несуть неповнолітні та їх батьки у разі скоєння правопорушення.
Хід занття:
1.Вступне слово психолога.
Дитинство – найважливіший і неповторний період у становленні особистості. Саме у цей час людина потребує найбільшої уваги і захисту. Тому темою наших діалогів сьогодні будуть «Права та обов’язки .»
2. Знайомство учасників.
Кожен учасник називає своє ім’я.
3. Прийняття правил.
Кожен з учасників називає умову, за якої йому було б комфортно працювати. Усі пропозиції записують на дошці.
4.Визначення очікувань учасників.
- Як ви гадаєте, для чого дитині потрібні права?
- Чи актуальна нині охорона прав дитини?
- Хто з вас може сказати, що дуже добре обізнаний з міжнародним та українським законодавством, який захищає права дитини?
- Чи хотіли б ви сьогодні більше дізнатись про законодавство, яке вас захищає?
- Чого ви очікуєте від сьогоднішнього заняття?
5. Вправа «Які умови необхідні для захисту прав дитини?»
Мета: сприяти зміні фокуса точки зору учасників на проблему порушення прав дитини; наочно продемонструвати соціальні й емоційні зв'язки, що забезпечують необхідні умови для виживання й розвитку дитини.
Обладнання: сім листків самоклейкого паперу (або сім смужок паперу, що кріпляться шпильками для шиття), на кожній з яких великими буквами (так, щоб можна було прочитати із залу) написано одне з таких слів: «ДІВЧИНКА», «РОДИНА», «ДІМ», «ОСВІТА», «ЛЮБОВ», «ПРАВА», «НАДІЯ»; 7 різнобарвних товстих вовняних ниток (1,5 м ), ножиці.
Хід проведення
Вправа починається зі вступного слова тренера: «Народжується дитина. Щоб вона стала людиною, слід оточити її любов'ю, піклуванням. Звернемось до Конвенції ООН «Про права дитини», де записано: «Кожна людська істота до досягнення 18-річного віку - дитина».
Чому для захисту прав дитини було прийнято окремий законодавчий акт, який називають «Світовою конституцією прав дитини», - Конвенцію про права дитини? Тому, що дитину ані в чому не можна порівнювати з дорослими».
Для сприяння зміни фокуса точки зору учасників на проблему порушення прав дитини та наочно продемонструвати соціальні й емоційні зв'язки, що забезпечують необхідні умови для виживання та розвитку дитини, тренер пропонує випробувати методику «Нитки». Перед початком випробування методики тренер просить групу сісти півколом, щоби створити своєрідний амфітеатр. Потім із числа учасників тренер вибирає сім осіб, які одержують картки зі словами. Учасники майбутньої дії стають спиною до аудиторії - «глядача» - та прикріплюють свої картки на груди так, щоб до визначеного часу «глядачі» їх надпис прочитати не могли. У центр півкола викликається учасник, який одержав картку зі словом «ДИТИНА». Потім тренер починає розповідати історію, запрошуючи у визначених моментах увійти в коло дії по черзі інших з вибраних ним шести учасників. Кожний із них один із кінців кольорової нитки, запропонованої тренером, затискає в руці, а інший кінець віддає «ДИТИНІ». Таким чином, поступово «ДИТИНА» опиняється в колі, з'єднана з кожним з інших учасників дії кольоровою ниткою.
Тренер. Зараз я розповім вам історію, складену на підставі фактів, що мали місце в дійсності. Отже, жила-була дівчинка. Вона росла дуже щасливою дитиною. У неї були мама й батько, бабуся й дідусь і навіть старший брат. У дівчинки була РОДИНА. (Тренер виводить учасника, якому була віддана картка «РОДИНА», і з'єднує його ниткою з «ДИТИНОЮ».)
Усі члени родини дівчинку дуже любили та піклувались про неї, вона знала тоді, що таке дійсна ЛЮБОВ. (Виводиться учасник із карткою «ЛЮБОВ». Протягується друга ниточка.)
Родина дівчинки була досить забезпеченою й жила у великому та світлому будинку. (Виходить учасник із карткою «ДІМ»; протягується ниточка.)
Дівчинка училась у школі-гімназії, одній із кращих у їхньому місті, вона одержувала ОСВІТУ. (Вихід наступного учасника з карткою «ОСВІТА», протягується ниточка.)
У такий спосіб дотримувались ПРАВА маленької людини. (Вихід учасника з карткою «ПРАВА»; протягується ниточка.)
Дівчинка з НАДІЄЮ дивилась у майбутнє. (Вихід учасника з карткою «НАДІЯ»; протягується ниточка.)
Але так уже сталось, що майже в один рік батько та старший брат дівчинки загинули в автокатастрофі. Мама, не справившись із таким горем, почала сильно пити, а бабуся й дідусь, не перенесши лиха, що прийшло, вмерли один за одним.
Так у дівчинки не стало РОДИНИ. (Тренер входить у коло й перерізає ножицями ниточку «ДИТИНА»-«РОДИНА».)
А разом з рідними пішла й ЛЮБОВ. (Тренер розрізає нитку «ДИТИНА»-«ЛЮБОВ».)
У дівчинки не стало й ДОМУ. (Тренер ріже нитку «ДИТИНА»-«ДІМ»), тому що мама продала його за борги. Дівчинка разом з мамою опинилась на вулиці. Вона перестала ходити до школи. (Тренер обриває нитку «ДИТИНА»-«ОСВІТА».) Права дівчинки не дотримувались, тому що з нею поруч не було дорослих, які би про неї піклувались. (Тренер розрізає нитку «ДИТИНА»-«ПРАВА».) Лише світле проміннячко НАДІЇ ледь жевріло в її душі (єдина нитка, що залишається нерозрізаною).
Час спливав, і одного разу дівчинку небайдужі люди привели в сімейний дитячий будинок. Тепер вона вважає, що їй дуже поталанило. З нею поруч з'явились чоловік і жінка, яких вона вже називає мамою й батьком, у неї є брати та сестри (тренер зв'язує нитку «ДИТИНА»-«РОДИНА»). Дівчинка відчуває, що її люблять (тренер зав'язує нитку «ДИТИНА»-«РОДИНА»). У неї знову з'явився ДІМ, де вона почуваєш себе затишно й комфортно (тренер зв'язує нитку «ДИТИНА»-«ДІМ»). Дівчинка знову почала ВЧИТИСЬ (тренер зв'язує нитку «ДИТИНА-«ОСВІТА»). Дівчинка знову могла сказати: «Я - людина, нехай поки маленька, але я маю ПРАВА (тренер зв'язує нитку «ДИТИНА»-«ПРАВА»). Як добре, що є добрі люди, і як важливо не розстатися з НАДІЄЮ.
Далі тренер просить групу подякувати учасникам дії та запрошує їх повернутись на свої місця.
Досвід показує, що тренер повинен бути готовий допомогти учасникам вийти зі стану емоційної пригніченості. Це досягається словами подяки з його боку, а також нагадуванням про те, що є ще багато життєвих історій зі щасливим кінцем, і кожний із дорослих, у тому числі з тих, які зібрались у групі, може допомогти дитині в захисті її прав, у вирішенні конкретних життєвих ситуацій.
- Це дуже сумна історія однієї дівчинки. Але вона напевно допомогла кожному відшукати відповідь на запитання: які ж умови необхідні кожній дитині для повноцінного життя та розвитку. Давайте обміняємось думками.
6. Інформаційне повідомлення. Актуальність проблеми.
Документами, спрямованими на захист дітей у нашій країні, є Конституція України, Конвенція про права дитини, прийнята Організацією Об’єднаних Націй та Закон України про охорону дитинства.
Конвенція про права дитини набула чинності для України з 27 вересня 1991 року.
Проблема правового захисту дитинства уже тривалий час перебуває у центрі уваги міжнародної спільноти. Діти, внаслідок своєї вразливості, фізичної, психічної та розумової незрілості, потребують особливої охорони і турботи батьків і суспільства.
Я згодна з твердженням нашого попереднього президента про те, що багато залежить від того, як нація ставиться до свого наймолодшого і найстаршого громадянина. Це мірило, за яким видно соціальність нації, її гуманізм та духовність.
Одним з найважчих періодів розвитку особистості є підлітковий вік. Це період, коли з’являється потреба у звільненні від контролю і опіки дорослих, активізується протест проти встановлених правил і порядків, формується спрямованість до незалежності, самостійності і утвердження себе як особистості. У цьому віці у 7 разів збільшується кількість негативних вчинків і в 40 разів зростає кількість вчинків невмотивованих.
16-17 років вважається найкриміногеннішим віком: підлітки скоюють до 62% від загальної кількості злочинів. І немає певних обмежень чи винятків з огляду на соціальний статус неповнолітніх злочинців – ними стають як безпритульні діти з благополучних сімей, так і молодь із цілком педагогічно і матеріально благополучних родин. Кожна 10-та особа затримана за злочин є неповнолітньою.
Будь – які наші повсякденні вчинки можна оцінити з погляду права. Право і закони супроводжують людину усе життя - від народження до смерті. Найголовнішим є право на життя.
7. Вправа «Права і обов’язки».
«Я маю право!», «Чому ви порушуєте мої права?» -- ці слова, на жаль, часто використовує людина в ситуаціях, коли сама неправа. Зазвичай, заява про особисті права слугує виправданням пасивності, лінощів, прагненням отримати щось, нічого не даючи взамін. Та слід знати не лише свої права, але й обов’язки.
Учасники заняття отримують роздруківку певних прав дітей . Необхідно визначити відповідні обов’язки батьків. Зразок виконання у додатку 1.
Права дітей
|
Обов’язки батьків
|
1.Усі люди мають право на любов і турботу
| |
2.Всі діти рівні у своїх правах
| |
3.Особлива турбота – дітям - інвалідам
| |
4.Усі діти мають право на повноцінне харчування
| |
5.Усі діти мають право на відпочинок і дозвілля
|
Права дітей
|
Обов’язки батьків
|
6. Усі діти мають право на освіту
| |
7. Особлива турбота дітям, які перебувають у конфлікті з законом.
| |
8. Діти мають право вільно висловлювати свої погляди
| |
9. Всі діти мають право на медичну допомогу
| |
10. Всі діти мають право на вільне спілкування.
|
Права дітей
|
Обов’язки батьків
|
11.Жодну дитину не можна примусово залучити до праці.
| |
12.Всі діти мають право на інформацію.
| |
13.Всі діти мають право на життя
| |
14. Особлива турбота дітям без сімей
| |
15.Жодну дитину не можна ображати або принижувати
|
8. Інформаційне повідомлення. Відповідальність неповнолітніх.
Відповідно до правових норм поведінка людини може бути правомірна чи неправомірна. Якщо правомірна поведінка суспільно необхідна,бажана і допустима, полягає в здійсненні норм права, гарантується і охороняється державою, то неправомірна поведінка – це така, що суперечить чинним правовим нормам. Розрізняють такі види правопорушень: проступки і злочини.
Проступки бувають:
- дисциплінарні – порушення навчальної чи виробничої дисципліни, внутрішнього розпорядку закладу.
- цивільними – нанесення матеріальних збитків, порушення інших майнових чи особистих немайнових благ, які захищаються законом.
- адміністративними – порушення встановленого державою порядку в суспільних місцях, а також порядку управління всіма іншими сферами життєдіяльності суспільства.
Проступок не є суспільно небезпечним і не тягне за собою кримінальної відповідальності.
Злочин – це вид правопорушення, передбачений кримінальним законодавством; суспільно небезпечні дії чи бездіяльність особи, що досягла певного віку, які посягають на суспільний чи державний устрій країни, її політичну чи економічну системи, власність, особу, громадянські, економічні, політичні та інші права і свободи.
Отже, відповідальність може бути моральною, дисциплінарною, матеріальною, цивільною, адміністративною, кримінальною.
Незнання закону не звільняє від відповідальності.
Відповідальність повнолітніх-це передбачена законодавством правова відповідальність осіб, які не досягли 18 років.
Адміністративній відповідальності підлягають неповнолітні, які на момент вчиненнями адміністративних правопорушень (проступків )досягли 16 років.
У випадку, коли це передбачено законодавством, такі особи можуть підлягати адміністративній відповідальності на загальних підставах (з 14 до 16 років штраф виплачують батьки).
Цивільна відповідальність при нанесенні матеріальних збитків – до 14 років виплачують батьки, після 14 років – самостійно.
Кримінальній відповідальності не підлягають за загальним правилом особи, яким на час вчинення злочину минуло 16 років. Кримінальній відповідальності підлягають також особи віком від 14 до 16 років, якщо вони вчинили такі злочини, як вбивство, зґвалтування, злісне або особливо злісне хуліганство, крадіжку та інші передбачені законом злочини. З цього віку вони несуть відповідальність і за замах на такі злочини або співучасть у них.
Механізми захисту прав дитини:
- батьки
-вчителі
-психолог
-органи виконавчої влади усіх рівнів
- омбудсмен (уповноважений Верховної Ради України з прав людини)
- суд
9. Вправа «Відповідальність».
Мета: навчити учасників розрізняти проступки залежно від ступеня важкості, а також показати яку відповідальність несуть діти і батьки.
Психолог об’єднує учасників у три підгрупи, кожній з яких дає приклади проступків підлітків. Необхідно визначити, яку відповідальність будуть нести порушники.
Приклади проступків:
І група:
1.Хлопчики (16-17 років) грали у футбол. М’яч відлетів і влучив у вітрину магазина. Скло розбилося. Чи несуть підлітки яку – небудь відповідальність? (адміністративну. Збитки відшкодовуватимуть батьки.)
2. Микола (15 років) стріляв з рогатки у птахів і ненавмисне влучив в око Максима. Той з травмою довго перебував у лікарні і в результаті перестав бачити на одне око. Чи несе Микола відповідальність? Якщо ні, то хто?
(не несе, бо не досягнув відповідного віку. Виплати на лікування та оплату інвалідності Максима спочатку нестимуть батьки Миколи, а після досягнення 18 – річного віку, по життєву пенсію Максиму він сплачуватиме сам.)
ІІ група:
- Дівчинка (16 років) вкрала сумку в магазині. Чи несе вона відповідальність? Яку?
(Кримінальну - за крадіжку.)
- Хлопці(14,15,16 років) на шкільній дискотеці розпили пляшку горілки і почали приставати до дівчат. Чи несуть вони відповідальність за свої дії? (адміністративну. До 16 років – штраф сплачують батьки)
ІІІ група:
1. 16 – річний Віктор збирав у лісі конвалії занесені до «Червоної книги» та продавав їх. Яку відповідальність він нестиме? (адміністративну)
2. 18 – річний Павло та 15- річний Володимир були затримані міліцією біля кінотеатру у нетверезому стані. Яку відповідальність вони нестимуть?
(адміністративну. Павло відповідає особисто, а за Володимира відповідальність несуть батьки.)
10. Вправа . Знаходимо рішення разом.
Залишаючись у групах, учасники розглядають одну ситуацію з правового боку, але з різних сторін . Одна з груп перетворюється на батьків, друга – на дітей, третя – на адміністрацію. Ситуацію для розгляду пропонують учасники заняття.
«Казкова правова вікторина».
-Давайте проведемо «Казкову правову вікторину» і на прикладі героїв відомих вам казок спробуємо роз'яснити статті Конвенції про права дитини.
Ситуація 1.Мачуха з ранку до вечора примушує Попелюшку працювати. Бідній дівчинці заборонено брати участь в іграх та забавках сестер. Яке право порушено стосовно Попелюшки? (Право дитини на відпочинок і розваги, право брати участь у розважальних заходах, що відповідають їхньому віку).
Ситуація 2.Ідучи дорогою через ліс до хворої бабусі, Червона Шапочка зустріла Вовка, який сказав, що він чуйний, добрий, що також хоче провідати хвору бабусю. Вона повірила. Вони вирішили позмагатися: пішли різними дорогами, хто швидше дістанеться місця. Але Вовк випередив її, обманом вдерся до хати, з'їв бабусю, а потім і Червону Шапочку.
Які права дитини порушив Вовк? Чи потрібно спілкуватися з незнайомими людьми?
(Вовк порушив головне право дитини - право на життя, також незаконно ввірвався до чужої оселі).
Ситуація 3.Опікун Гаррі Поттера перехоплює і читає листи, що надходять хлопчику зі школи чарівників. Яке право Гаррі порушено?
(Право на приватне життя, недоторканність житла й таємницю (кореспонденціі).
Ситуація 4.«Я Зайчисько, я маленький, хатку мав собі гарненьку, та прийшла коза рогата, і нема у мене хати. Ой, хутчіш допоможіть, мої права ви підкажіть».
З якої казки цей лист? («Коза-дереза».)
Чиї та які права були порушені? (Право на родинну оселю.)
Ситуація 5.У казці О. С. Пушкіна « Казка про царя Салтана» дорослими людьми був зроблений такий вчинок:
«У бочку з сином посадили,
Засмолили, покотили.
І пустили в Океан –
Так звелів Їм цар Салтан».
(право дитини -на життя)
Ситуація 6
За часи письменника Марка Твена в Америці дружба дітей із різних соціальних пластів не схвалювалась і навіть вважалась іноді порушенням суспільної моралі. Чи має право Том Сойєр товаришувати з таким хлопчиком, як Гекльберрі Фін?
(Так, адже Конвенція про права дитини визнає право на свободу асоціацій та свободу мирних зібрань.)
Ситуація 7
Мауглі майже з народження жив у тваринному середовищі. Чи можна вважати, що він має рівні права зі звичайною дитиною?
(Так, Конвенція визначає, що дитиною вважається кожна людська істота, що не досягла вісімнадцяти років.)
Ситуація 8
Мауглі не вміє говорити людською мовою -- лише видавати незрозумілі, з точки зору людей, звірячі звуки. Чи мають право люди, що знайшли Мауглі в лісі, замкнути його в клітці та поводитися з ним, як із твариною? Які права хлопчика порушено?
(Ні в якому разі. Мауглі може бути визнаний неповноцінною дитиною, і в цьому випадку згідно з Конвенцією йому мають забезпечити гідні умови зростання і виховання. Крім того, Конвенцією суворо заборонено будь-яке жорстоке поводження з дитиною, що принижує її гідність та шкодить фізичному й психічному здоров'ю.)
Ситуація 9
Баба Яга викрадає Івасика Телесика й відносить його за тридев'ять земель у тридесяте царство. Які права дитини порушила злодійка?
(Згідно з Конвенцією дитина має право не розлучатися з батьками всупереч її бажання (окрім випадків, визначених законодавством), крім того, Конвенцією забороняється незаконне переміщення дітей і неповернення їх із-за кордону.)
11. Підведення підсумків заняття.
Щоб дитина стала Людиною, ми - батьки, будемо їй опорою і гарантом гармонійного особистісного становлення.
Перегляд відеоролика.
Додаток 1.
Права дітей
|
Обов’язки батьків
|
1.Усі люди мають право на любов і турботу
|
Поважати і любити своє оточення. Ставитися до них так, як би я хотів, щоб ставилися до мене.
|
2.Всі діти рівні у своїх правах
|
Поважати своїх дітей та їх друзів. Не принижувати гідності дитини. Поводитись так, щоб своєю поведінкою не порушувати прав моєї дитини.
|
3.Особлива турбота – дітям - інвалідам
|
Бути толерантним до таких дітей. Поважати і допомагати їм.
|
4.Усі діти мають право на повноцінне харчування
|
Забезпечити повноцінне харчування своєї дитини. Поважати її смаки.
|
5.Усі діти мають право на відпочинок і дозвілля
|
Допомогти організувати відпочинок і дозвілля для своєї дитини так, щоб воно приносило користь і не заважало іншим
|
6. Усі діти мають право на освіту
|
Забезпечити дитину можливістю здобути якісну освіту, відповідно до її здібностей
|
7. Особлива турбота дітям, які перебувають у конфлікті з законом.
|
Підтримати дитину. Допомогти в подальшому не створювати ситуацій, кі призводять до порушень закону.
|
8. Діти мають право вільно висловлювати свої погляди.
|
Поважати своє оточення, давати нагоду дитині висловлювати свої думки, не нав’язувати своїх поглядів дитині, якщо вона з ними не згодна.
|
9. Всі діти мають право на медичну допомогу.
|
Дбати про здоров'я своєї дитини, при необхідності надати першу медичну допомогу
|
10. Всі діти мають право на вільне спілкування.
|
Поважати свою дитину, як співрозмовника, Коректно і тактовно висловлювати свої думки.
|
11.Жодну дитину не можна примусово залучити до праці.
|
Вимагати від дитини виконання лише тих обов’язків, які їй по-силі.
|
12.Всі діти мають право на інформацію.
|
Допомагати дитині знаходити інформацію в різних джерелах.
|
13.Всі діти мають право на життя.
|
Дотримуватись правил і норм поведінки, не створювати ситуацій, що можуть спричинити нещасні випадки.
|
14. Особлива турбота дітям без сімей
|
По мірі можливостей виявляти турботу про дітей без сімей, прикласти усі зусилля для того, щоб моя дитина зростала у сім’ї
|
15. Жодну дитину не можна ображати або принижувати
|
Не ображати і не принижувати свою дитину.
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий