суббота, 25 июня 2016 г.


Проективний метод "Людина під дощем"

Цей метод, як і інші, часто розглядають як допоміжний. Однак він дає змогу людині проектувати реальність і по-своєму інтегрувати її. Отже, малюнок значною мірою несе на собі відбиток особистості лю­дини, її настрою, стану, почуттів, переживань, взаємостосунків та ін. Результати малювання мало залежать від здібностей людини вербалізувати свої переживання. Та й для досліджуваного не завжди зрозумі­ло, яким чином його малюнки можуть бути використані і яка інфор­мація може бути отримана з їх допомогою.

Цей метод можна використовувати і для цілей психодіагностики, і в процесі психокорекції.

Він сприяє самовираженню і саморозумінню клієнта та орієнто­ваний на діагностику сили Его людини, її здатності переборювати несприятливі ситуації, протистояти їм. А також дає змогу здійснити діагностику особистісних резервів і особливостей захисних механіз­мів.

Загальні положення

Інструкція досліджуваному: "На чистому аркуші паперу форма­том А4, у вертикальному положенні, намалюйте людину, а потім, на іншому такому ж аркуші — людину під дощем". Зіставлення двох малюнків дає змогу визначити, як людина реагує на стресові, нес­приятливі ситуації, що вона почуває під час труднощів. У процесі тестування важливо спостерігати за ходом малювання і звертати ува­гу на всі висловлювання досліджуваного. Для одержання більш дос­товірної інформації необхідно провести додаткове опитування дос­ліджуваного.

При інтерпретації малюнків рекомендується керуватися такими положеннями. Коли малюнок готовий, важливо сприйняти його в цілому. Необхідно "увійти" у малюнок і відчути, в якому настрої пе­ребуває персонаж (радісному, сумному, обтяженому і т. д.), чи почу­вається він безпомічним або, навпаки, відчуває в собі внутрішні ре­сурси для боротьби з труднощами, а можливо, спокійно й адекватно сприймає їх, вважаючи звичайним життєвим явищем. Таким чином, важливо відстежити загальне враження від малюнка. Це інтуїтивний процес. Тільки після цього можна перейти до аналізу всіх специфіч­них деталей з погляду логіки, спираючись при цьому на основні по­ложення інтерпретації.

Інтерпретація

Зміна експозиції

У малюнку "Людина під дощем" порівняно з малюнком "Люди­на", як правило, виявляються істотні відмінності. Важливо подиви­тися, як змінилася експозиція. Так, наприклад, якщо людина зобра­жена у русі, то це може бути пов'язано з тенденцією до відходу від складних життєвих ситуацій, уникненням неприємностей (особливо якщо фігура людини зображується таким чином, що за нею нібито можна спостерігати з висоти пташиного польоту). У випадку розта­шування фігури людини під дощем у верхній частині аркуша можна припустити, що досліджуваний схильний до відходу від дійсності, до втрати опори під ногами, а також наявність захисних механізмів за типом фантазування, надмірного оптимізму, які часто невиправдані. Зображення фігури у профіль або спиною вказує на прагнення зрек­тися світу, до самозахисту.

Зображення фігури внизу аркуша може свідчити про наявність депресивних тенденцій, почуття незахище­ності. В іншому випадку при інтерпретації варто спиратися на малю­нок "Людина". Наприклад, зображення, зміщене ліворуч, можливо, пов'язано з наявністю імпульсивності в поводженні, орієнтацією на минуле, у ряді випадків із залежністю від матері. Зображення, зміще­не праворуч, вказує на наявність орієнтації на оточення і, можливо, залежність від батька.

Трансформація фігури

Збільшення розміру фігури іноді зустрічається в підлітків, яких мобілізують неприємності, роблять сильнішими і впевненими. Зменшення фігури робиться тоді, коли досліджуваний має потре­бу в захисті і заступництві, прагне перенести відповідальність за власне життя на інших. Хлопці, що малюють маленькі фігурки, як правило, соромляться виявляти свої почуття і мають тенденцію до стриманості і деякої загальмованості при взаємодії з людьми. Во­ни піддаються депресивним станам внаслідок стресу.

Зображення людини протилежної статі може вказувати на певний тип реагу­вання в складній ситуації, "включення" поведінкових програм, запозичених у конкретних людей з найближчого оточення. Зміна віку вказує на самовідчуття людини в ситуації життєвих проблем. Якщо в малюнку "Людина під дощем" при зображенні фігури не малюються якісь частини тіла (ноги, руки, вуха, очі), то це вказує на специфіку захисних механізмів і особливості проявів его-реакцій.

Функція одягу — "формування захисту від стихії". Достатність одягу вказує на потребу в додатковому захисті. Відсутність одягу пов'язана з ігноруванням певних стереотипів поведінки, імпуль­сивністю реагування.

Атрибути дощу

Дощ — перешкода, небажаний вплив, що спонукує людину закри­тися, сховатися. Характер її зображення пов'язаний з тим, як люди­ною сприймається важка ситуація: рідкі краплі — як тимчасова, пе­реборна; важкі, зафарбовані краплі або лінії — важка, постійна. Не­обхідно визначити, звідки дощ "приходить" (праворуч або ліворуч від людини) і яка частина фігури піддається впливу більшою мірою. Інтерпретація проводиться відповідно до приписуваних значень правого і лівого боку аркуша або фігури людини. Хмари — символ чекання неприємностей. Важливо звертати увагу на кількість хмар, їх щільність, розмір, розташування. У депресивному стані зображу­ються важкі грозові хмари, що займають усе небо. Калюжі, бруд сим­волічно відбивають наслідки тривожної ситуації, ті переживання, що залишаються після "дощу". Варто звернути увагу на манеру зоб­раження калюж (форму, глибину, бризки). Важливо зазначити, як розташовані калюжі щодо фігури людини (чи знаходяться вони пе­ред або за фігурою, оточують людину з усіх боків або вона сама сто­їть у калюжі).

Додаткові деталі

Усі додаткові деталі (будинки, дерева, лавки, машини) або пред­мети, які людина тримає в руках (сумочка, квіти, книги), розгляда­ються як відображення потреби в додатковій зовнішній опорі, у під­тримці, у прагненні піти від вирішення проблем шляхом переклю­чення. Повніше розшифрування деталей грунтується на символіч­ному значенні поданих образів. Наприклад, блискавка може симво­лізувати початок нового циклу в розвитку і драматичні зміни в жит­ті людини. Веселка, що нерідко виникає після грози, віщує появу сонця, символізує мрію про незбутнє прагнення до досконалості. Парасолька — символічне зображення психічного захисту від неп­риємних зовнішніх впливів. З погляду трактування образів пара­солька може розглядатися як відображення зв'язку з матір'ю і бать­ком, які символічно показані в образі парасольки: купол — материн­ське начало, а ручка — батьківське. Парасолька може захищати або не захищати від негоди, обмежувати поле зору персонажа, а може й бути відсутньою. Так, наприклад, величезна парасолька-гриб може свідчити про сильну залежність від матері, що вирішує всі складні ситуації за людину. Розмір і розташування парасольки стосовно фі­гури людини вказують на інтенсивність дії механізмів психічного за­хисту.

Перекручування і пропуск деталей

Відсутність істотних деталей може вказувати на сферу конфлікту і бути наслідком витіснення захисного механізму психіки. Так, нап­риклад, відсутність парасольки на малюнку може свідчити про запе­речення підтримки з боку батьків у важкій ситуації.

Колір у малюнках

Малюнки можна виконувати простим олівцем. Проте багато хто з психологів віддає перевагу використанню кольорових олівців. Варто пам'ятати, що точна інтерпретація колірного рішення не може бути зроблена, якщо у досліджуваного немає всього набору кольорових олівців. Кольори можуть символізувати певні почуття, настрій і взаємосто­сунки людини. Вони також можуть відбивати спектр різних реакцій або конфліктів. Добре адаптована й емоційно не обділена дитина звичайно використовує від двох до п'яти кольорів. Сім-вісім кольорів свідчать про високу лабільність. Використання одного кольору свід­чить про можливий острах емоційного порушення.

Комментариев нет:

Отправить комментарий